Eesti Maanteemuuseumi väliala Teeaeg eest pälvisid arhitekti eripreemia Maarja Kask, Karli Luik, Ralf Lõoke ja Pelle-Sten Viiburg ABst Salto ning graafilise betooni idee eest Malle Jürgenson, Krista Lepland ja Tea Tammelaan disainibüroost Laika, Belka & Strelka.
Tellija: Lõuna Regionaalne Maanteeamet, Kagu Teedevalitsus.
Konstruktor: Jaan Port.
Ehitaja: KPK Teedeehitus AS.
Betoonitööd: AS YIT Ehitus.
Graafilisest betoonist elementide tootja: AS E-Betoonelement.
Esitamise põhjendus: Tegemist on ainulaadse näitusekeskkonnaga vabas õhus, mis lisaks liikluse ja teede ajaloo tutvustamisele pakub võimalusi liikluskasvatuseks ja puhkamiseks. Tee kulgeb nii-öelda kaevikus, näituseala on kaevatud muust maastikust allapoole ja moodustab pika 8-kujulise jada. Käänuline teekond võimaldab teed ja sellega kaasnevat ruumi esitada nõnda, et vaateväljas on korraga üks aeg ja üks koht. Ekspositsiooni läbides ääristavad teekonda tugimüürile kinnitatud, graafilise betooni tehnikas maastikupiltidega kaunistatud, betoonelemendid. Kujutiste täpsus ja teravusaste on võrreldavad vanade, veidi räsitud mustvalgete fotode või filmikaadritega.
Žürii arvamus: Maastikusse suurepäraselt sobituva näituseala puhul ei ole betoon põhitegija, vaid ainult üks osa ansamblist. Kõige enam väärivad esiletõstmist arhitekti töö ja huvitav graafilise betooni lahendus.
Igasuguse kahtluseta pääseb kogu kompleks suvisel ajal oluliselt paremini mõjule kui talvel hangedesse mattununa, kuid ei saagi nõuda, et suvisel ajal kasutamiseks mõeldud rajatised oleks Eesti kliimas ka talvel atraktiivsed.
Graafilist betooni võiks olla kasutatud rohkem ja julgemalt, peale ekspositsiooniala ka puhkealal. Sissepääsu juures ja liikluslinnakus kasutatud PVC-piltide asemel mõjuks graafiline betoon palju põnevamalt, kuid selge on see, et need lahendused on hinna poolest väga erinevad.
Graafilisest betoonist „fotod“ on atraktiivsemad distantsilt vaadeldes, lähivaates ei mõju graafiline betoon väga atraktiivsena, vaid jätab veidi määrdunud ja kahvatu mulje. Ilmselt oligi see arhitektide taotlus, rõhutamaks ajaloolisust.
Kokkuvõttes on tegu siiski omapärase objektiga, kus graafilise betooni võimalusi on leidlikult kasutatud.
Maanteemuuseum