5 Uudised menüü

Uudised > 2015

 

Betoonitootjad sihivad teedeehitust
17.11.2015
PRESS


Ajakiri Ehitaja, november 2015

Betoonmaterjalide tootjate esindajad ütlevad kui ühest suust, et teedeehitusprojektidega seotud toodete osakaal on seni olnud toodangu üldmahus põhjendamatult väike, kuigi võimekus nende valmistamiseks on olemas.

Noblessner
Noblessneri viadukti ehitus 2015. a. ZIP tala pikkus 27,7 m.
 

Rõhk on sildade-viaduktide betoonelementidel
AS E-Betoonelement valmistab erinevaid teedeehituses vajaminevaid elemente. Ettevõtte infrastruktuuri toodete juhi Kairet Luiga sõnul on E-Betoonelement oma tehastes valmistanud eelpingestatud sillatalasid juba aastast 2000. Viimase viieteistkümne aasta jooksul on palju panustatud sellesse, et laiendada pakutavate lahenduste hulka. „Praegu on meil võimalus projekteerida ja toota ZIP-talasid, karp- ehk BOX-talasid, T-talasid, erinevaid plaatlahendusi: eelpingestatud plaat-talasid, 10 m laiuseid tekiplaadielemente jm. Suurimad avad, mida oleme talaga sillanud on 30 m ja natuke üle selle. Septembris liiklusele avatud 186 m pikkuse monteeritava tekikonstruktsiooniga Kroodi viadukt on olnud kogupikkuse mõttes meie jaoks seni teede-ehituse suurim töö,“ räägib Luiga.

Tunnelite tarvis toodetakse tehases betoonist kaarelemente, tunnelite laeplaate ja erinevaid tunnelisegmente. Veel valmistatakse erinevaid tee- ja põrkepiirdeid, samuti müraseinaelemente ning müratõkkeseinu.

Täiesti eraldiseisev ning samas väga suur teede-ehituse haru on raudtee. „Meie valmistame raudtee-ehituses kasutamiseks näiteks raudteeplatvormidel kasutatavaid tugimüüre, betoonplaate ning vaegnägijaile mõeldud „kive“. Äärmiselt huvitav projekt oli väga lühikese ehitusajaga Lillekülas raudtee alla rajatud kergliiklustunnel, mille tarvis projekteerisime-tootsime tunnelisegemendid,“ ütles Luiga.

Veel toodab ettevõte laias varikus elemente raudteeülesõitude tarvis, katteplaatidega kaablikünasid ning erinevaid tähistusposte.

Paljudes maades nagu näiteks Soomes, Norras, Prantsusmaal jne, on Luiga sõnul monteeritavast betoonist lahendused põrkepiiretena levinud. „Meil Eestis on põhiliseks kasutatavaks lahenduseks teraskonstruktsioon. Kuid mujal Euroopas toodetakse ja kasutatakse betoonist helineelavate omadustega müraseinapaneele, nii on see näiteks Rootsis ja Prantsusmaal,“ valgustas ta.

Kuna E-Betoonelement kuulub Consolis SAS kontserni, ei osale ettevõte Luiga sõnul välishangetes enamasti otse, ent teeb koostööd kontserni sõsarettevõtetega. „Näiteks üks suurimaid infrasektori ekspordiprojekte on meie jaoks olnud Kehärata tunneli 7 meetrise avaga kaarelemendid, mida tootsime sõsarettevõttele Parma OY-le Soomes - kokku 868 tk ehk 3900 m3,“ jätkas Luiga, kelle sõnul annab monteeritavate lahenduste kasutamine teedeehituses võimaluse teostada töid praktiliselt ilmastikust sõltumatult. „Siin on väga selge argument - puudub kandekonstruktsioonidele raketiste ehitamise vajadus, mis tõstab oluliselt tööde kiirust platsil. Lisaks saab juba tehases anda elementidele vajalikud kalded ja lisada kommunikatsioonitarvikud, et tagada valmiva ehitise täpsus ja kvaliteet,“ põhjendas ta.

Pigem eelistatakse Luiga sõnul monteeritavaid lahendusi siis kui ehitusolud on raskendatud nt sillad üle veekogude, viaduktid üle raudtee või on ehitamine piiratud ajatingimustes. „Kahjuks pööratakse vähem tähelepanu sellele, et monteeritavate lahendustega oleks võimalik oluliselt vähendada ka takistusi tavaliikluses. Monteeritava betooni arhitektuurseid viimistlusvõimalusi võiks samuti palju julgemalt kasutada, et anda ka rajatistele esteetiliselt kaunis ja omanäoline ilme.“

Täpsemalt loe novembrikuu Ehitajast.